برای تو...








اردیبهشت 1396
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          








جستجو




 
  ریاست از منظر قران ...

به گزارش افکارنیوز، موسم انتخابات ریاست جمهوری رسیده است و یکی از دغدغه‌ها، انتخاب اصلح است. برای این انتخاب و پیدا کردن بهترین گزینه از بین نامزدها، بررسی اخلاق، رفتار و برنامه‌های یک نامزد، بسیار لازم و ضروری است. مناظره‌ها، گفت‌وگوهای یک طرفه یا دو طرفه، امکانات خوبی را برای یافتن اصلح در اختیار مردم قرار می‌دهد. یکی از شاخصه‌هایی که باید مورد بررسی قرار بگیرد و به آن توجه شود؛ میزان ریاست طلبی افراد است و اینکه آیا این شخص با هدف کسب قدرت آمده یا تمام تلاشش برای به دست آوردن منصب ریاست جمهوری است یا آنکه دغدغه خدمت در سر دارد؟ توجه به این مهم که جنگ، جنگ قدرت است یا جنگ خدمت، خیلی اهمیت دارد. اهمیتی که برخاسته از آیات قرآن و روایات متعدد است. در این یادداشت به برخی از احادیث، در موضوع ریاست طلبی می‌پردازیم.

«ریاست» در قرآن و روایات
ریاست دو نوع پسندیده و ناپسند دارد. نوع پسندیده آن را می‌توان در روش و منش حضرت یوسف(ع) دید. حضرت وقتی با پیشنهاد پادشاه مصر روبرو شد؛ فرمود: «قَالَ اجْعَلْنِی عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ»؛ گفت مرا بر خزانه‌هاى این سرزمین بگمار که من نگهبانى دانا هستم.» در این آیه می‌بینیم که حضرت یوسف، مسئولیت را براساس توانایی‌هایش پذیرفته و در کنار آن به امانتداری اشاره کرده و متعهد شده است.

انگیزه این پیامبر الهی برای پذیرش مسئولیت، تلاش برای نجات جان مردم از قحطی و خشکسالی بود تا در کنار آن و به وسیله محبوبیتی که کسب می‌کند؛ یکتاپرستی را نیز ترویج کرده و خرافات را بزداید. در انگیزه‌های حضرت یوسف، هیچگاه تکبر، عجب، بی‌اخلاقی و تلاش برای کسب قدرت دیده نمی‌شود.

امیرالمؤمنین امام علی(ع) نیز انگیزه و علت پذیرش حکومت را در نهج‌البلاغه اینگونه بیان کرده‌اند:

«أَمَا وَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ لُزُومُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى وُلَاةِ الْأَمْرِ أَنْ لَا یُقَارُّوا عَلَى کِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ، لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا، وَ لَسَقَیْتُ آخِرَهَا بِکَأْسِ أَوَّلِهَا، وَ لَأَلْفَوْا دُنْیَاهُمْ أَهْوَنَ‏ عِنْدِی مِنْ عَفْطَةِ عَنْز»؛ هان! به خدایی که دانه را شکافت، و انسان را به وجود آورد، اگر حضور حاضر، و تمام بودن حجت بر من به خاطر وجود یاور نبود، و اگر نبود عهدی که خداوند از دانشمندان گرفته که در برابر شکمبارگی هیچ ستمگر و گرسنگی هیچ مظلومی سکوت ننمایند، دهنه شتر حکومت را بر کوهانش می‌انداختم، و پایان خلافت را با پیمانه خالی اولش سیراب می‌کردم، آن وقت می‌دیدید که ارزش دنیای شما نزد من از اخلاط دماغ بز کمتر است!»

در این سخن نورانی، حضرت پس از ذکر سوگند به خداوند بیان داشتند که علت پذیرش ریاست و مسئولیت تنها برای مقابله با ستمگر و کمک به مظلوم بوده و بر اساس اقبال مردمی، به درخواست‌ها جواب مثبت دادند. در انتها نیز حضرت امیرالمؤمنین(ع) با تشبیهی خاص، طلب دنیا را به کل از خود دور کردند و آن را بی‌ارزش‌تر از آب بینی یک حیوان دانستند.
اما همگان اینگونه نیستند؛ برخی کاملاً بر خلاف سیره پیامبران و اولیاء الله، به ریاست طلبی رو می‌آورند و میلیاردها خرج می‌کنند تا یک پست و عنوان موقتی را کسب کنند. اینان هدفی جز طلب دنیا برای دنیا ندارند.

اگر قدرت و پست و مقام هدف باشد و به عنوان وسیله‌ای برای خدمت به محرومان و نیازمندان استفاده نشده و از آن برای تعالی اسلام و مسلمین بهره گرفته نشود؛ ریاست طلبی ناپسند رخ داده که در آیات و احادیث به شدت نهی شده است. خداوند در قرآن کریم در آیه 83 سوره مبارکه «قصص» فرموده است:

«تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ؛ آن سراى آخرت را براى کسانى قرار می‌دهیم که در زمین خواستار برترى و فساد نیستند و عاقبت خوش از آن پرهیزگاران است.» در این آیه خداوند آسایش و آرامش ابدی در جهان آخرت را برای افرادی بر شمرده که در دنیا دنبال ریاست طلبی و دنیاخواهی نبودند.
ریاست طلبی حد و مرزی ندارد و کار به جایی می‌رسد که مانند فرعون، فرد می‌گوید: «فَقَالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَى»؛ و گفت پروردگار برتر شما منم.

پس باید مراقب بود و به اینگونه افراد میدان نداد. چگونه یک فرد ریاست طلب می‌تواند به فکر خدمت باشد؟ یا چگونه می‌تواند به قانون احترام گذاشته و قانون گریزی نکند؟ آیا پیوستگی‌ای بین ریاست طلبی و پارتی بازی و ویژه‌خواری، وجود ندارد؟
از این روست که در احادیث ریاست طلبی و هلاکت در کنار یکدیگر قرار گرفته و حضرت امام صادق(ع) درباره آن فرمودند: «مَنْ طَلَبَ الرِّئَاسَةَ هَلَک‏؛ کسی که ریاست طلب است؛ نابود است.» و نه تنها آنکه خودش هلاک است؛ بلکه همراهانش نیز نابود می‌شوند و درباره آن باز حضرت امام صادق(ع) فرمودند: «إِیَّاکُمْ وَ هَؤُلَاءِ الرُّؤَسَاءَ الَّذِینَ یَتَرَأَّسُونَ فَوَ اللَّهِ مَا خَفَقَتِ النِّعَالُ خَلْفَ رَجُلٍ إِلَّا هَلَکَ وَ أَهْلَک؛ از رؤسایی که ریاست طلب هستند دوری کنید که به خداوند قسم، هرکس پشت سر آنان راه رود، نیست مگر آنکه نابود می‌شود و دیگران را هلاک می‌کند.»

بنابراین، دایره قدرت یک فرد قبل از ریاست جمهوری با بعد آن بسیار متفاوت است. باید برای شناخت چنین روحیه ناشایستی در بین افراد، به نشانه‌ها توجه کرد. پرخاشگری، تمسخر مخالف، خروج از خطوط قرمز اخلاقی و شرعی در گفت‌وگوها و مناظره‌ها، بی‌تفاوتی نسبت به برخوردهای غلط و گناه آلود اطرافیان یا هواداران، استفاده از هر وسیله‌ای برای جمع کردن رأی، دادن وعده‌های غیر قابل انجام و… تنها برخی از آن نشانه‌ها هستند.

باید مراقب بود که انتخاب این افراد، باعث هلاکت همگانی است. هلاکت و ضرری که از یک گرگ درنده بیشتر است؛ همچنانکه امام رضا(ع) فرمودند: «مَا ذِئْبَانِ ضَارِیَانِ فِی غَنَمٍ قَدْ تَفَرَّقَ رِعَاؤُهَا بِأَضَرَّ فِی دِینِ الْمُسْلِمِ مِنَ الرِّئَاسَةِ؛ دو گرگ گرسنه و درنده در میان گله گوسفندى که چوپانان ندارد، زیان‌مندتر نیستند از زیان ریاست در دیانت مسلمان.»

وقتی که ریاست طلبی چنین ضررهای سخت و بزرگی به دنبال دارد و دین و دنیای یک فرد مسلمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ آیا نباید به این نشانه‌ها توجه کرد؟!

موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1396-02-23] [ 12:17:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  انتخابات ...

موضوعات: بدون موضوع
 [ 12:09:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  انتخابات ...

موضوعات: بدون موضوع
 [ 12:08:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  انتخابات ...

موضوعات: بدون موضوع
 [ 12:04:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  انتخابات ...

بیانات در دیدار مردم بیجار 28/2/1388

37, انتظار مردم: تلاش و جدیت دولت

انتظار مردم از دولت و رئیس جمهور منتخب این است که تلاش و جدیت کنند. تصور بنده – با شناختى که در طول این مدت از احساسات مردم دارم – این است که مردم مایلند تلاش و کار و قاطعیت و جدیت را در عمل مسۆولان مشاهده کنند. گاهى نتیجه‌یى دیر به دست مى‌آید. بعضى از اهداف، کارِ یک سال و دو سال نیست؛ تلاش مستمرى لازم دارد. همین قدر که مردم ببینند مسۆول عالى کشور و دیگر مسۆولان دارند کار و تلاش مى‌کنند، خشنود و راضى مى‌شوند. مردم از ما کار لازم دارند؛ خدمت مى‌طلبند و توقع دارند؛ و حق به جانب آن‌هاست.

بیانات در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهورى 12/5/1384

38, قدرت عبادت است اگر…

من به رئیس جمهور محترم برادرانه توصیه مى‌کنم؛ در همه‌ى حالات، همین احساسى را که امروز بیان کردید – احساس خدمتگزارى به مردم – براى خودتان حفظ کنید. قدرت اگر با هدفِ خدمت به مردم باشد، عبادت است. شاید هیچ عبادتى بالاتر از عبادتِ مسۆولى نیست که به خاطر تلاش و خدمت به مردم، از راحت و آسایش و امنیتِ خود صرف‌نظر مى‌کند. این روحیه‌ى خدمتگزارى، خاکسارى، تواضع در مقابل مردم و شناخت عظمت مردم را براى خودتان حفظ کنید، که این نعمت بزرگى است. از خداى متعال لحظه‌یى غافل نشوید. این توفیقات به فضل و لطف الهى به ما داده مى‌شود. باید خود را قابل رحمت و تفضلاتِ روزافزون الهى کنیم. با یاد خدا و با توکل به خدا و با اخلاص در عمل، باید بتوانیم جلب رحمت الهى بکنیم. اگر جلب رحمت الهى شد، همه‌ى مشکلات آسان مى‌شود و موانع از سر راه برخواهد خاست.

بیانات در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهورى 12/5/1384

آن‌چه مورد نیاز ملت و کشور است، رئیس‌جمهورِ کارآمد و باکفایت است. مسۆولیت‌هاى حساس و تاریخىِ امروز بر دوش رئیس قوه‌ى مجریه‌ى ماست. قانون همه چیز را در اختیار رئیس قوه‌ى مجریه قرار داده است

39, حرف‌های بدون امتیاز

جوان‌هاى ما، اهل فکر ما، اهل فرهنگ ما تأمل کنند؛ مسئولین کشور به سمت سیاست‌هاى اسلامى حرکت کنند. اینى که یا مسئولان ما، یا در دوره‏هاى انتخابات مثل وضع کنونى، نامزدهاى انتخاباتى ما براى جلب توجه دیگران حرف‌هاى غربى‏ها را تکرار کنند، این هیچ امتیازى محسوب نمی‌شود. امتیاز این نیست که ما آن چیزى را بگوییم که غرب مى‏پسندد. این‌ها کسانى‏اند که با فکر ایرانى، فکر اسلامى، هویت اسلامى و ایرانى مخالفند.

بیانات در دیدار مردم مریوان 26/2/1388

40, حجت درونی

بعضى‌ها هستند که خیلى وسوسه مى‌کنند – آیا این، آیا آن؟ آیا این، آیا آن؟ – آخرش هم یا مجبور مى‌شوند به طاق جفت و استخاره متوسل شوند و یا اصلاً از خیر رأى دادن مى‌گذرند. نه، انسان فکر مى‌کند؛ به کسى مى‌رسد و مى‌گوید: خدایا! نتیجه‌ى تحقیقات من این است. من طبق حجت درونى خودم – که عقل و تفکر است- و بر اساس مشورتى که با دیگران داشته‌ام، رأى مى‌دهم. خداى متعال قبول مى‌کند؛ ولو این تشخیص، درست نباشد. بنابراین نباید وسوسه کرد. معیارها، معیارهاى روشنى است. جوسازى و تبلیغات دروغین و براق و رنگین نباید انسان را از شناخت حقیقت دور بدارد.

بیانات در دیدار دانشجویان بسیجى 5/3/1384

موضوعات: بدون موضوع
 [ 12:03:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  انتخابات ...

گلچینی از بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره‌ انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران

31, زمان‌شناس و مدبر

رهبرى در پشتیبانى از رئیس جمهور هیچ‌گونه درنگى نمى‌کند. کسى را که مردم انتخاب کنند و رئیس جمهور قانونى کشور شود، همیشه مورد احترام و تکریم و حمایت جامع رهبرى در همه‌ى دولت‌ها بوده؛ بعد از این هم باید باشد. اما آن‌چه در درجه‌ى اول اهمیت قرار دارد، این است که اهتمام همه‌ى مردم، نخبگان مردم و مسۆولان گوناگونِ بخش‌هاى مختلف این باشد که رئیس جمهورى انتخاب شود که بتواند گره‌هاى زندگى مردم را در دوران کنونى باز کند؛ وظایف این دوره را بشناسد و با قوت و اقتدار به آن عمل کند.

دیدار رهبری با مردم آذربایجان،رهبری

بیانات در اجتماع بزرگ مردم کرمان 11/2/84

32, دستانی که باید کام‌ها را شیرین کند

رییس جمهور یکى از مۆثرترین، و در دستگاه اجرایى مۆثرترین عنصر براى حل مسائل کشور است. در میان مسۆولان کشور، هیچ مسۆولى به قدر رییس جمهور در قانون اساسى ما امکانات و توانایى‌ها و عرصه‌ى عظیم خدمت‌گزارى ندارد. بودجه‌ى کشور و همه‌ى مسۆولان طراز اول اجرایى کشور در اختیار اوست؛ اوست که مى‌تواند کشور را آباد کند و از لحاظ علمى و صنعتى و مسائل انسانى و یا از لحاظ امنیت، کشور را به پیش ببرد؛ کفایت و توانایى‌هاى اوست که مى‌تواند زندگى را در کام مردم شیرین کند. آن‌چه مورد نیاز ملت و کشور است، رئیس‌جمهورِ کارآمد و باکفایت است. مسۆولیت‌هاى حساس و تاریخىِ امروز بر دوش رئیس قوه‌ى مجریه‌ى ماست. قانون همه چیز را در اختیار رئیس قوه‌ى مجریه قرار داده است.

بیانات در اجتماع بزرگ مردم کرمان 11/2/84

33, مۆمن به هدف‌هاى انقلاب

هر دوره خصوصیتى دارد و هر کدام از مسۆولان در دوره‌هاى گذشته کارهایى انجام دادند. امروز ما احتیاج داریم که در کشورمان تلاش و پیشرفت و رشد علمى و فناورى، همراه با عدالت اجتماعى و مبارزه‌ى با فساد باشد. آن‌چه براى رئیس جمهور آینده بسیار مهم است، این است که با همه‌ى وجود در پى کار و تلاش براى مردم باشد. لذا من در اول سال عرض کردم؛ آن‌چه کشور احتیاج دارد، رئیس جمهور بانشاط، مصمم، کاردان، توانا، پیگیر و با حوصله است؛ رئیس جمهورى که قدر مردم را بداند؛ با مردم صمیمى باشد؛ براى مردم مجاهدت کند؛ براى مردم کار و تلاش کند؛ ظرفیت‌هاى کشور را آن‌چنان به‌کار بگیرد که مردم بتوانند از این ظرفیت‌ها در همه‌جا بهره‌مند شوند؛ رئیس جمهورى که اعماق کشور و روستاهاى دورافتاده براى او با تهران تفاوتى نداشته باشد؛ حق مردم شهرهاى بزرگ و کوچک در نظر او یکسان باشد؛ بتواند براى رفع تبعیض و پُر کردن شکاف میان ثروتمندان و فقرا تلاش و کار کند؛ رئیس جمهورى شجاع، با تدبیر و مۆمن به هدف‌هاى انقلاب و نظام باشد.

بیانات در اجتماع بزرگ مردم کرمان 11/2/1384

بنده دعواى اصلاح‌طلب و اصولگرا را هم قبول ندارم؛ من این تقسیم‌بندى را غلط مى‌دانم. نقطه‌ى مقابل اصولگرا، اصلاح‌طلب نیست؛ نقطه مقابل اصلاح‌طلب، اصولگرا نیست. نقطه‌ى مقابل اصولگرا، آدم بى‌اصول و لاابالى است؛ آدمى که به هیچ اصلى معتقد نیست؛ آدم هرهرى مذهب است

34, یا دین یا مردم‌سالاری!

اگر کسى سر کار بیاید که مطیع و تسلیم آن‌ها باشد – که البته ما چنین کسى را نداریم که سر کار بیاید و مطیع آن‌ها باشد – البته آن‌ها خوشحال خواهند شد و حرفى هم ندارند؛ اما اگر کسى آمد که احساس کردند به انقلاب و اسلام و منافع ملى پایبند است و به مبارزه‌ى با دشمنان بین‌المللى و تسلیم نشوى در مقابل زورگویى‌هاى آن‌ها معتقد است، خواهند گفت مردم‌سالارى وجود ندارد؛ اگر شخص متدین باشد، بیشتر هم خواهند گفت. آن‌ها معتقدند که مردم‌سالارى، مردم‌سالارىِ سکولاریزه شده است؛ باید حتماً از دین جدا شود تا اسمش را مردم‌سالارى بگذارند.

بیانات در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاه‌هاى استان کرمان 19/2/1384

35, اصول‌گرای اصلاح‌طلب

بنده دعواى اصلاح‌طلب و اصولگرا را هم قبول ندارم؛ من این تقسیم‌بندى را غلط مى‌دانم. نقطه‌ى مقابل اصولگرا، اصلاح‌طلب نیست؛ نقطه مقابل اصلاح‌طلب، اصولگرا نیست. نقطه‌ى مقابل اصولگرا، آدم بى‌اصول و لاابالى است؛ آدمى که به هیچ اصلى معتقد نیست؛ آدم هرهرى مذهب است. یک روز منافع او یا فضاى عمومى ایجاب مى‌کند که بشدت ضد سرمایه‌گذارى و سرمایه‌دارى حرکت کند، یک روز هم منافع‌اش یا فضا ایجاب مى‌کند که طرفدار سرسخت سرمایه‌دارى شود؛ حتّى به شکل وابسته و نابابش! نقطه‌ى مقابل اصلاح‌طلبى، افساد است. بنده معتقد به اصولگراى اصلاح‌طلبم؛ اصول متین و متقنى که از مبانى معرفتى اسلام برخاسته، با اصلاح روش‌ها به صورت روزبه‌روز و نوبه‌نو.

بیانات در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاه‌هاى استان کرمان 19/2/1384

36, جوان‌ها بهوش باشند…

موضوعات: بدون موضوع
 [ 12:01:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  انتخاب کاندید اصلح ...

مردم شریف هر رای شما یک حق الناس است با بصیرت کاندید اصلح رو انتخاب کنید …
با توجه به توصیه های رهبری و با بصیرت کامل …

موضوعات: بدون موضوع
 [ 11:58:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت